I am haunted by Humans

remember

4 mei. Nationale dodenherdenking. We staan als land stil bij allen die omgekomen zijn door geweld tijdens en na de tweede wereld oorlog. Al zo lang ik mij kan herinneren zitten we als gezin om vijf voor acht klaar om de ceremonie te volgen en de daarbijhorende twee minuten stilte in acht te nemen. Belangrijk? Jazeker, maar tegelijkertijd voel ik me elk jaar weer een bedrieger, want wat weet ik nou van oorlog? Van beperkingen? Van het niet kunnen zijn wie ik ben? Nederland is voor mij het land van vrijheid; waar acceptatie, tolerantie en solidariteit hoog in het vaandel staan.

Natuurlijk is die vrijheid die we hier kennen niet overal een feit. Oorlogen die nog steeds woeden, stromen vluchtelingen die uit pure angst hun thuisland verlaten en aanslagen die de wereld opschudden zijn nog steeds aan de orde van de dag. Het is geen derde wereld oorlog, maar de wereld is nog steeds in oorlog. Ik zie het, ik lees het, ik weet het en toch lijkt het een verhaal uit een andere wereld. De oorlogsromannen in mijn boekenkast voelen soms net zo echt.

Ik herdacht, of trachtte daartoe, maar de connectie ontbrak. Tot dit jaar. Meestal is het leggen van de kranzen het punt waarop ik overschakel naar een andere zender of weer terugduik in mijn eigen leven. Dit keer bleef ik hangen. Het was niet enkel meer het leggen van kranzen door mensen met namen die je niets zeiden, nee, dit keer werd verteld wat deze mensen herdachtten. Dat is iets dat indruk maakt. Dat is iets waar je iets bij kan voelen. Dat maakt het echt.

Ik herdenk. Maar ik ben mij vooral bewust van de vrijheid die ik in dit land geniet. En ik ben dankbaar dat ik niet weet hoe het voelt om die vrijheid ontnomen te worden.

Leave a Reply

