love at first sound

muziek

Heb je ooit wel eens van die nummers waarbij je na de eerste twee noten denkt ‘dit is mijn nieuwe favoriet en er is een 99% kans dat ik de rest van de week nergens anders meer naar luister’? Zo luisterde ik vandaag naar fever run van best of friends, waarbij de bass fantastisch klonk door mijn koptelefoon en het stemgeluid van de zanger mijn hart stiekem een beetje deed smelten.

Maar toen begon het refrein en weg was de magie. Zo jammer. Zoveel potentieel en dan zakt het in als een souffle die uit de oven komt. Je wilt gewoon zoveel meer van zo’n nummer. Niet dat het dan een slecht nummer is, maar het is niet die prachtplaat die je verwachte en hoopte dat het zou zijn. Zo’n zelfde ervaring heb ik met 30 seconds of mars. Die nummers beginnen vaak fantastisch (luister bijvoobeeld eens naar het begin van from yesterday) en dan trekt het refrein het geheel totaal onderuit waardoor ik snel overschakel naar een andere track.

Gelukkig zijn er andere nummers die wel van begin tot eind hun belofte waar maken. Zo hoorde ik causes met walk on water op de radio en was ik meteen verkocht. Ook she burns van Foy Vance maakte de afgelopen tijd meteen een diepe indruk. Sommige nummers weten gewoon precies de goede snaar te raken. Alsof ze op je lijf geschreven zijn. Kippenvel.

Leave a Reply

