de top van 2016: boeken

read

Ik las in 2016 een record aantal boeken: 93 maar liefst, maar vraag me niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Na mijn strijd om vorig jaar 52 boeken te lezen was ik namelijk van plan het wat rustiger aan te doen en had ik mijzelf als doel gesteld om 26 boeken te lezen. Dat doel had ik in april al gehaald en in august stond de teller op 52. En dan heb ik het nog niet eens over de 10 audioboeken die ik ook nog geluisterd heb dit jaar. Maar welke boeken waren nu favoriet en welke boeken had ik het liefst uit het raam gegooid?

girlinpiecesOnder de psychologische thrillers waren before I go to sleep van SJ Watson en achter gesloten deuren van BA Paris de favorieten. Wat een heerlijke boeken die zo spannend zijn dat ik ze het liefst in één ruk uitgelezen had. Ook ontdekte ik drie nieuwe series die ik fantasticsh vond (the falconer van Elizabeth May, daughter of smoke and bone van Laini Taylor en flawed van Cecelia Ahern) en er kwam een nieuwe serie uit van Cinda Williams Chima (flamecaster). Verder herlas ik deel 1 en 2 van Harry Potter in de geïllustreerde uitgave. Wauw, wat mooi gedaan en de verhalen blijven natuurlijk prachtig. Onder de categorie feel good valt ook my lady jane van het schrijverstrio Cynthia Hand, Brodi Ashton en Jodi Meadows. Ik heb dat boek echt met een hele grote glimlach zitten lezen. Daartegenover stonden ook een paar emotionele tranentrekkers die mij echt raakten: girl in pieces van Kathleen Glasgow en the shock of the fall van Nathan Filer. En mag ik dan ook the color purple van Alice Walker nog even noemen? Wat een prachtig verhaal! Allemaal pareltjes die ik van harte aan zou raden.

img_20160509_174255Helaas zaten er ook een paar missers tussen. Zo vond ik treasure island van Robert Louis Stevenson echt onwijs saai, konden everland van Wendy Spinale en above van Isla Morley mij echt niet boeien en was ik de draad van the passenger van Chris Petit al snel kwijt. Gelukkig valt dit aantal in het niet bij alle mooie boeken die ik gelezen heb.

Nieuw dit jaar voor mij waren de audioboeken. Je moet toch wat als je totaal lamlendig op de bank ligt en eigenlijk beviel dat wel goed (de audioboeken dan hè, niet het bankhangen). Op de fiets en in de sportschool is het heerlijk om te “lezen”. Vooral confessions of a shopaholic was enorm vermakelijk om naar te luisteren, wat een leuke vertelster. Uglies was daarentegen een stuk minder aangenaam, maar een mens kan niet alles hebben. Mijn grootste trots is het overwinnen van Moby Dick welke bij vlagen echt goed was, maar waar ik vervolgens ook een uur naar kon luisteren zonder echt iets boeiends te horen.

img_20160913_210552Leesdoelen voor 2017 heb ik nog niet echt gemaakt. Stiekem wil ik wel de 52 boeken halen, vindt ik dat ik nu toch echt eens lord of the rings moet gaan lezen (zeker na het lezen van the hobbit in 2016) en staan er verder nog een kleine dertig boeken op de plank die nog niet gelezen zijn. Leeskeuze genoeg dus, de vraag is alleen: waar gaan we mee beginnen?

Leave a Reply

