wat je van beren leren kan

brandnetel.png

Het labeltje aan mijn zakje pickwick kaneelthee stelt mij elke keer een andere vraag waar ik meestal geen antwoord op heb, zoals wat zou je doen met een miljoen, zou je tien jaar korter willen leven als je dan rijk zou zijn of waar zou je heengaan als je terug kon in de tijd. Over de vraag wat is het leukste wat je ooit van je oma geleerd hebt hoefde ik dan weer niet lang na te denken. Of het nou direct het leukste is, weet ik niet, maar het is in ieder geval het meest memorabel.

Oma wist namelijk tijdens ons uitje in de biesbos te vertellen dat weegbree helpt tegen het prikken van brandnetels. Reuze interessant natuurlijk, vooral toen oma besloot dit zelf even uit te proberen. Zo gezegd, zo gedaan. Aangezien er aan brandnetels geen gebrek was had oma haar hand al snel langs de plant gehaald. Het was alleen niet zo handig dat we de weegbree nog niet gevonden hadden. Gelukkig staat die vrijwel altijd in de buurt van brandnetels en hadden we hem na een tijdje wel gevonden. Helaas bleek het niet zo goed te helpen als beloofd. Arme oma! Maar er is wel een wijze les  geleerd: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

In deze oepsie categorie valt ook het blonde momentje van mijn vader, die het zeepje van de vaatwasser die ik op de grond had laten vallen wel even af zou spoelen. Ik kan hier nog steeds kostelijk om lachen als ik eraan terugdenk.

Leave a Reply

