gelezen in januari

Januari zit er alweer op. Hoog tijd voor een overzicht van de boeken die ik vorige maand las. In totaal las ik namelijk 15 boeken! Zeven boeken kwamen van mijn boekenplank, vijf boeken haalde ik uit de bieb en drie boeken luisterde ik als audioboek. Normaal lukt het mij niet om zó veel te lezen, maar er zaten een aantal dunnere (kinder) boeken bij, dus dan gaat het hard.

Boek 1: the flame alphabet van Ben Marcus. ★★ Ik had zulke hoge verwachtingen, maar dit boek was een echte teleurstelling! Ik verwachtte een superspannend verhaal over volwassenen die niet meer tegen de spraak van kinderen kunnen. In plaats daarvan kreeg ik een saai verhaal. Zonde!

Boek 2: zondaarskind van Marion Pauw. ★★★ Een vermakelijk boek over een bejaarde vrouw die wraak wil nemen op iemand die haar in haar jonge jaren onrecht aangedaan heeft. Geen super strak plot, maar wel heerlijke karakters om over te lezen.

dreamsofgodsBoek 3: dreams of gods and monsters van Laini Taylor. ★★★★★ Mijn onbetwijfelde favoriet van deze maand. Ik hou van dit boek en ik hou van deze serie! Zuzana is echt één van mijn favoriete karakters ooit en de wereldbouw is top! #aanrader

Boek 4: in haar naam van Lisa Gardner. ★★★★ Charlene is ervan overtuigd dat ze vermoord gaat worden, dus dat voert de spanning meteen al goed op. Lekker geschreven, fijne karakters en een verassend einde. Prima boek dus.

Boek 5: no and me van Delpine de Vigan. ★★★★ Nog eentje met 4 sterren, want dit boek greep me echt. De onschuld van Lou en de wanhoop en chaos van No vormden een mooi contrast. Echt een boek wat je bezighoudt, ook na het lezen.

Boek 6: we moeten je iets vertellen van Marion Pauw. ★★ Dit boek van Marion Pauw sloeg bij mij de plank toch echt mis. Ik had niks met de schrijfstijl die irritant en belerend was, de karakters trokken me niet en ook het verhaal was middelmatig. Tegenvallertje.

Boek 7: de koninklijke konijnen van Londen van Santa Montefiore. ★★★ Een kinderboek wat ik las omdat de kaft mij opviel in de bieb en ik een boek over konijnen én Londen natuurlijk niet kon laten staan. Was helaas iets minder realistisch dan ik verwachtte aangezien de konijnen nogal ontwikkeld waren. Toch een vermakelijk verhaaltje tussendoor.

paxBoek 8: pax van Sara Pennypacker. ★★★★ Een aandoenlijk verhaal over een jongetje die na gescheiden te zijn van zijn vosje probeert zijn weg terug te zoeken en over een vosje dat probeert te overleven terwijl hij op zijn jongetje wacht. Verhalen met dieren zijn bijna altijd goed.

Boek 9: peter pan van J.M Barrie. ★★★ Wel leuk om het originele Peter Pan verhaal eens te lezen, maar verder niet heel bijzonder. Er gebeurt vrij weinig.

Boek 10: het geheim van mijn man van Liane Moriarty. ★★★ Dit boek was niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Behalve de verhaallijn die beloofd wordt op de achterflap, spelen er namelijk nog twee verhalen een hoofdrol en eerlijk gezegd vond ik ze niet allemaal even interessant en was het geheim van de man nogal voorpelbaar tegen de tijd dat het eindelijk uitkwam. Ook het “schokkende” eind was niet zo schokkend.

Boek 11: the knife of never letting go van Patrick Ness. ★★★ Ik heb echt een probleem met het aantal keer dat de hond in dit boek mishandeld wordt. Het mag dan een dystopisch verhaal zijn, maar dat is geen excuus! Het kabbelde wel lekker voort, maar nodigde mij niet echt uit om de andere twee delen ook te gaan lezen.

Boek 12: bitter van Victoria Farkas. ★★★★ Iemand is vermoord en zowat iedereen heeft een motief, maar wie is de dader? Leest lekker weg en houdt je aan het raden. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel verschillende theoriën ik had. Leuk voor de doe-het-zelf-detective.

Boek 13: opgeruimd van Marie Kondo. ★★★★ Ik vind de Engelse titel nog steeds veel pakkender: the life changing magic of tidying up. Fijn boek om door te lezen met goede uitleg en beredenaties. In het kort: gooi alles weg waar je niet blij van wordt. Misschien iets om een keer toe te passen.

Boek 14: Did I mention I love you van Estelle Maskame. ★★ Dit boek las ik per ongeluk express. Per ongeluk omdat het een ander boek was dan ik dacht toen ik het meenam vanuit de bieb (moet je de achterkant ook maar lezen) en express omdat ik het toen toch in huis had. Maar ik wist bij voorbaat al dat het niet mijn ding was. Verheerlijking van feestjes, zuipen, drugs en seks. #nothanks

Boek 15: alles wat je lief is van Nicola Yoon. ★★★★ Een meisje dat allergisch is voor de wereld wordt verliefd op haar buurjongen. Dat is natuurlijk de start van een uniek en lief liefdesverhaal, maar geeft ook stof tot nadenken over wat nou echt belangrijk is in het leven.


Leave a comment