[leven] motten

Ik ben niet de enige die het heel goed vertoeven vindt in mijn appartementje. Jaarlijks heb ik een terugkerende overlast van fruitvliegjes en vliegen. Dat eerste is vooral irritant, de tweede is vies en eng bij mijn konijnen (want maden). Dit jaar is mijn huis echter ook een favoriet plekje voor motten. En dan heb ik niet alleen Charlotte en Bas, nee hoor, ik spaar ze gewoon allemaal!

Het begon er heel lief met eentje, maar dat werden er al snel meer en voor ik het wist was ik ineens omringd door minstens dertig van die beestjes. Gelukkig zijn het kleintjes, en laten ze zich goed pakken met de opgerolde krant, maar enigszins irritant is het wel. Vooral omdat zo overdag echt nergens te vinden zijn en ‘s avonds in grote getalen opduiken.

En waar zitten ze anders dan in de konijnenkamer, heerlijk tussen al het hooi en konijnenpluis. Daar wil ik ze zeker niet hebben, maar sprayen met insectenspray is natuurlijk geen oplossing, want dat zal ook niet goed zijn voor mijn nijntjes. Maar tijdens het douchen had ik ineens een briljante ingeving toen één zo’n motje al neerstorte bij de geringste hoeveelheid vochtigheid in de lucht. Insectenspray is helemaal niet nodig, water is net zo effectief. Bij aanhoudende overlast is het dus tijd voor de plantenspuit. Sorry Charlotte, sorry Bas.

Leave a Reply

