[lezen] AtoZ readathon

Deze maand ga ik mijn leeslijst eens anders aanpakken. Normaal lees ik gewoon waar ik zin in heb, maar eind april zag ik little book owl op youtube vertellen over de AtoZreadathon waar zij in mei aan mee ging doen en dat klonk erg leuk! Een readathon is eigenlijk een soort marathon lezen, waarbij je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk boeken leest. Sommige readathons hebben ook nog een speciaal thema om je te stimuleren bepaalde genres te lezen of om juist alle boeken van 500+ pagina’s nou eindelijk eens op te pakken.

De AtoZreadathon is bedacht door Denise Hardwood en het is de bedoeling dat je het alfabet gaat lezen gedurende de maand mei. Nou ga ik het nooit redden om 26 boeken te lezen, maar gelukkig heeft ze een aantal moeilijkheidsgraden ingevoerd:

  • Moeilijk: lees 26 boeken waarvan de titel elk begint met een andere letter.
  • Gemiddeld: zorg dat de titels bij elkaar alle letters van het alfabet bevatten.
  • Makkelijk: zorg dat de titels en auteur namen bij elkaar het alfabet vormen.

Nou vond ik persoonlijk gemiddeld niet uitdagend genoeg, dus ik heb besloten een eigen moeilijkheidsgraad te maken en mezelf uit te dagen om het alfabet te lezen aan de hand van de eerste letters van elk woord in de titel. Bijvoorbeeld, voor het boek een hart van steen zou ik de letters H, V, en S af mogen strepen (omdat ik lidwoorden ook niet mee ga tellen).

Het was wel even puzzelen welke boeken ik dan in ieder geval “moet” lezen om dit doel te halen en ook nog niet alles ligt vast, omdat ik toch een beetje flexibel wil kunnen zijn. Hieronder een lijstje van de boeken die ik waarschijnlijk ga lezen in mei. De boeken met E en R heb ik nog niet uitgezocht, maar die moeten het probleem hoop ik niet zijn. Alleen de X is problematisch, dus als iemand nog suggesties heeft …..

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

  1. de zwarte kroon van Andrew Pyper
  2. the couple next door van Shari Lapena
  3. who do you love van Jennifer Weiner
  4. the upside of unrequited van Becky Albertalli
  5. het kleine leven van Norbert Jones door Marloes Kemming
  6. my life has stood a loaded gun van Emily Dickinson
  7. inconceivable van Ben Elton
  8. trapeze van Simon Mawer
  9. the magic strings of Frankie Presto van Mitch Albom
  10. het korte maar wonderbaarlijke leven van Oscar Wao van Junot Diaz
  11. beauty queens van Libba Bray
  12. the song of Achilles van Madeline Miller
One comment

  1. […] de maand mei, dus leek het mij wel aardig om even een update te geven van mijn voortgang met de AtoZ readathon en daar meteen de AtoZ survey achteraan te gooien. Met mijn 9 gelezen boeken heb ik al 19 letters […]

    Like

Leave a Reply

