[lezen] fictieve papa’s

Vandaag is het vaderdag en dus mogen alle vaders even extra in het zonnetje gezet worden. Dus niet alleen mijn eigen vader (die ik overigens voor geen goud zou inruilen en trouwens ook niet voor alle boeken van de wereld), maar ook een aantal fictieve vaders die ik heel erg tof vind.

Laten we beginnen met Hans Hubermann, de pleegvader van Liesl uit the book thief van Markus Zusak. Dit boek is natuurlijk niet zonder reden mijn favoriete boek ooit en één van die redenen is dat alle personages fantastisch zijn. Zo ook Hans Hubermann die zich vol liefde ontfermd over Liesl en haar leert lezen (want wat moet ze anders met die gestolen boeken). Hans is een mooi contrast tegenover Liesl’s norse en veeleisende pleegmoeder Rosa (die ondanks alles toch ook een klein hartje heeft).

20170618_100705De tweede fictieve papa die ik geweldig vind is meneer Arthur Wemel uit de Harry Potter serie van J.K. Rowling. Hoewel hij het opvoedkundig misschien niet allemaal op een rijtje heeft (daar heeft hij tenslotte zijn vrouw Molly voor), is hij wel iemand die (ondanks beperkte financiële middelen) alles voor zijn kinderen (inclusief Harry) over heeft. En nee, meer haakjes kon ik echt niet gebruiken in die zin.

Ook de vader van America Singer uit de selectie trilogy van Kiera Cass mag niet in deze lijst ontbreken. De enige twee keren dat deze drie boeken mij namelijk echt tot tranen toe raakten was met betrekking tot haar vader, omdat hij mij onwijs deed denken aan mijn eigen vader. Ook de papa van America steunt haar namelijk onvoorwaardelijk en haar geluk is belangrijker dan de verwachtingen van anderen.

De laatste twee vaders op mijn lijst komen uit Aristotle and Dante discover the secrets of the universe van Benjamin Alire Sáenz en dat zijn de vaders van Ari en Dante, natuurlijk. Eindelijk een young-adult (YA) verhaal waarin de ouders duidelijk aanwezig zijn en die hun kinderen steunen bij de perikelen die komen kijken bij het volwassen worden.

Dat deze vijf vaders ook meteen de enige vijf vaders zijn die ik me voor de geest kan halen zegt denk ik heel wat over de afwezigheid van vaders (en moeders) in YA boeken. En waarom?! Je kan mij niet vertellen dat ik de enige ben die juist een hele hechte band heeft met haar ouders. Als er iets is of als ik iets nodig heb dan zijn zij de eerste bij wie ik aanklop en zullen zij ook de eerste zijn die opspringen om mij te helpen. Papa’s (en mama’s) zijn goud waard!

Leave a Reply

