[lezen] mid-year freakout

De helft van het jaar zit er alweer op. Hoog tijd voor een overzichtje van mijn leesjaar tot nu toe, want ik verslond al aardig wat boeken (en dat is een under-statement). De teller staat momenteel namelijk op 85 gelezen boeken en dat is al bijna net zoveel als dat ik vorig jaar gedurende het hele jaar las. Maar wat las ik nu allemaal precies en wat zijn mijn aan- en afraders?

Mijn gelezen boeken laten een mooi evenwicht zien tussen boeken van mijn eigen plank en boeken die bij de bieb vandaan komen, beide tellen namelijk 40% van de boeken. De overige 20% beluisterde ik. Ook de verdeling tussen hardcovers en paperbacks is bijna gelijk, en dat terwijl ik vroeger een sterke voorkeur voor paperbacks had. Bij de bieb hebben ze echter voornamelijk hardcovers en dat bevalt me eigenlijk ook heel goed.

Hoewel ik, sinds ik weer bij de bieb kom, weer meer in het Nederlands lees (47% van de boeken), is het merendeel nog steeds vertaald vanuit het Engels. Puur Nederlandstalige boeken hebben op mijn boekenplank nog steeds een achterstand (11%). Wat ook opvalt is dat ik meer boeken van vrouwelijke auteurs lees (69%) en dat contemporary’s en fantasy’s  mijn favoriete genres zijn.

En dan is het nu tijd voor de mid year freakout tag die ooit is begonnen door Chami en Ely.

1. Best Book You’ve Read So Far in 2017?
Ik kan meteen al niet kiezen, want dreams of gods and monster van Laini Taylor en a court of wings and ruin van Sarah J Maas waren beide knijtergoed en vormden ieder een spectaculaire afsluiting van de trilogie.

2. Best Sequel You’ve Read So Far in 2017?
IMG_20170621_065029_663Deze is gelukkig niet moeilijk, want dat was zonder twijfel a court of mist and fury ook van Sarah J maas (deel 2 in de trilogie). Deel 1 wist me namelijk nog niet helemaal te overtuigen omdat het boek naar mijn idee maar wat traag op gang kwam, maar deel 2 maakte veel indruk!

3. New Release You Haven’t Read Yet, But Want To?
Het boek wat momenteel echt bovenaan in dit lijstje staat is when dimple met rishi van Sandhya Menon. Dat lijkt me zo’n heerlijke zomer-read en ik ga dit boek dan ook zeker aanschaffen wanneer het in juli in paperback verschijnt, want van de cover alleen word ik al onwijs vrolijk. En dan maar eens kijken of ik er vanaf kan blijven tot mijn daadwerkelijke vakantie.

4. Most Anticipated Release For Second Half of 2017?
Ik ben nooit zo heel erg bezig met welke boeken er komen gaan (behalve als het gaat om series die ik actief aan het lezen ben), want er zijn al zoveel boeken die ik nu kan lezen.

5. Biggest Disappointment?
Mijn grootste teleurstelling van dit jaar is 13 reasons why van Jay Asher. Ik las dit boek toevallig vlak voor de hype rond de netflix serie, maar helaas deel ik niet in het enthousiasme van de meeste andere mensen. Ik vond de boodschap die dit verhaal meegaf heel slecht, maar ik ben wel blij dat dit boek en de serie ervoor gezorgd hebben dat er meer aandacht en bewustzijn is voor zelfmoord/depressie bij tieners. Overigens zit de tv serie wel mooi in elkaar en ga ik seizoen twee zeker wel kijken.

IMG_20170509_185504_2456. Biggest Surprise?
De grootste verrassing van dit jaar is toch wel Ari en Dante van Benjamin Alire Sáenz, omdat ik het boek niet zo geweldig vond toen ik het de eerste keer las, maar het nu juist fantastisch vond.

7. Favourite New Author?
Ik heb niet echt een nieuwe favoriete auteur, maar als ik dan toch moet kiezen ga ik voor Sarah J Maas en dat is dan wel een klein beetje vals spelen omdat ik vorig jaar al mijn eerste boek van haar las. Die viel echter onwijs tegen en pas dit jaar wisten haar boeken (vooral de ACOTAR trilogie) mij echt te pakken.

8. Newest Fictional Crush?
Ik heb eigenlijk bijna nooit een fictional crush. De laatste was alweer vorig jaar. Dus in plaats daarvan ga ik kiezen voor twee van mijn favoriete koppels van het jaar. [spoiler (highlight om te lezen)] Cinder en Kai uit the lunar chronicles van Marissa Meyer en [spoiler] Cassian en Nesta uit a court of wings and ruin. Hoewel die laatste niet officieel een koppel zijn, zie ik dat nog wel gebeuren en van mij krijgen die twee een volmondig JA!

9. Newest Favourite Character?
Iko! De eigenzinnige android uit the lunar chronicles van Marissa Meyer heeft compleet mijn hart gestolen. Iko maakt alles beter.

10. Book That Made You Cry?
IMG_20170619_211711_958Mag ik hier maar één boek neerzetten? Want er zijn echt al meerdere boeken die me tot tranen toe geraakt hebben. Maar de heftigste was toch wel ma van Hugo Borst.

11. Book That Made You Happy?
Uh, er is niet echt een boek wat eruit springt, maar een boek waarvan ik heel blij was dat ik het eindelijk kon gaan lezen was elke dag maandag van Jessica Brody omdat deze al heel lang heel hoog op mijn lijstje stond.

12. Favourite Book To Movie Adaptation You Saw This Year?
Ik heb het boek dan wel (nog) niet gelezen, maar de film Room, gebaseerd op het gelijknamige boek van Emma Donoghue maakte veel indruk en was erg mooi.

13. Favourite Review You’ve Written This Year?
Reviews schrijven is echt niet mijn ding. Ik krijg mijn woorden nooit goed op papier en er zijn al zoveel mensen die wel fantastische reviews schrijven. Zo ben ik groot fan van de reviews van Cait @ paperfury. Haar reviews geven me altijd een goed beeld of een boek iets voor mij is of niet. En haar humor is fantastisch.

IMG_20170617_134159_92714. Most Beautiful Book You Bought So Far This Year?
Zonder twijfel is het mooiste boek dat ik dit jaar kocht the fallen kingdom van Elizabeth May. De covers van die hele trilogie zijn fantastisch en ze hebben dan ook een ereplekje gekregen in mijn boekenkast.

15. What Books Do You Need To Read By The End of The Year?
The fallen kingdom, sowieso. En daarnaast shadowcaster van Cinda Williams Chima en when dimple met rishi. Oh ja, en dan nog die andere 20 boeken die ongelezen in de kast staan.

Leave a Reply

