[lezen] biebmeisje

Een tijdje terug schreef Vivian van the Book Review een blogpost waarin zij beschreef waarom zij géén biebmeisje is. Ik vond dit erg interessant om te lezen, omdat ik de laatste tijd juist razend enthousiast ben van de bibliotheek. Maar waarom dan?

Veel lezen voor weinig geld

Ik ben drie jaar geleden verhuisd naar Nijmegen en heb mij toen al snel aangesloten bij de bibliotheek. In eerste instantie met een gratis abonnement, waarbij je per geleend item een bepaald bedrag betaald. Het tweede jaar ben ik overgestapt op een betaald abonnement waarbij je voor een vast bedrag per jaar zoveel kan lenen als je wilt (zowel boeken als andere materialen zoals DVDs en CDs). Om dit abonnement eruit te halen “moet” ik 16 artikelen lenen, en aangezien ik halverwege het jaar nu al 39 boeken of DVDs heb geleend kunnen we dus wel zeggen dat ik er in ieder geval geen verlies op heb gemaakt.

Lenen bij drieëntwintig filialen

boeken1Ik was vooral verrast door het ruime aanbod van deze bibliotheek, zeker in vergelijking tot de bibliotheek in ‘s-Hertogenbosch waar ik voorheen lid van was. Dit ruime aanbod wordt mede mogelijk gemaakt door de grote hoeveelheid bibliotheken die een verband zijn aangegaan en nu samen de bibliotheek Gelderland zuid vormen. Het voordeel is dat je niet van één maar van wel drieëntwintig filialen boeken kan lenen. Deze kun je reserveren en worden dan kosteloos naar het filiaal van jou voorkeur gebracht. Ideaal toch?!

Ruim de tijd

Ik ben iemand die vrij snel leest, en ik leen een boek ook alleen als ik zeker weet dat ik er tijd voor heb én zin in heb, maar met de ruime leentijd van 4 weken denk ik dat de meeste mensen wel uit de voeten kunnen. De leentijd voor DVDs is, met twee weken, wel iets korter, maar dat is voor mij nog steeds goed te doen. Mocht dit toch niet genoeg zijn dan kan je de leentijd kosteloos verdubbelen, zodat je het boek nog vier weken langer kan lenen. Als ik een boek dan nog niet uit heb, wordt het sowieso tijd om hem in te leveren, want dat is geen goed teken.

Ruim aanbod

boeken2Door het samenwerkingsverband heeft de bibliotheek een ruim aanbod, waardoor zo’n één-derde van de boeken die op mijn nog-te-lezen lijst staan in de bibliotheek te vinden zijn. Ook ontvang ik elke week een e-mail met de nieuwe aanwinsten, zowel recent gepubliceerde als oudere boeken, en daar staan altijd wel boeken tussen die ik (nog) wil lezen. De boeken die ik niet in de bieb kan vinden zijn vaak vrij onbekend (en heb ik alleen maar van gehoord via internationale bloggers), dus ik vind het niet verbazend dat ze niet in de bieb te vinden zijn. Ook kun je via de bieb luisterboeken en e-boeken lenen!

Wel lezen, niet kopen

Ik vind de bieb vooral ideaal voor boeken waarvan ik van te voren al weet dat ik ze niet meer dan eens ga lezen. Je weet wel, dat soort boeken waar je af en toe gewoon echt zin in hebt, maar die inhoudelijk misschien niet helemaal in je straatje liggen. Zo leende ik dit jaar bijvoorbeeld de selectie trilogie en hoewel ik het heerlijk vond om deze boeken te lezen, zijn het geen boeken die ik meerdere keren van de plank zal pakken. Hoewel de prachtige covers dan wel weer geweldig in mijn boekenkast zouden staan.

Of toch kopen?

boekenMocht ik een boek toch onverhoopt helemaal fantastisch vinden, dan kan ik hem altijd alsnog kopen. Zo las ik dit jaar one van Sarah Crossan en werd op slag verliefd op het verhaal. Dit is dus echt een boek dat nog wel een keer in mijn boekenkast terecht komt. Ook vind ik de bieb handig om te kijken of ik een bepaalde serie boeken leuk vind. Als ik deel 1 fantastisch vind, dan kan ik de hele serie in één keer kopen, zodat ik niet met een reeks boeken zit die net niet helemaal hetzelfde zijn doordat ik alle boeken los gekocht heb. Maar ik moet zeggen dat dit tot nu toe nog niet gebeurd is en ik gewoon de hele serie van de bieb geleend heb (want ja, ze hebben meestal alle delen in huis!).

Ontmoetingsplek

Als laatste vind ik de bieb gewoon een heerlijke plek om rond te lopen; totaal omringd door boeken ben ik echt in mijn element. Ik hou van de rijen boeken, de aanwezigheid van mede-boekenwormen en de rust. De bieb heeft voor mij altijd iets magisch, want er zijn zoveel mogelijkheden en met de zwaai van een pasje heb je zo een nieuw avontuur in je tas.

Ja, ik ben een biebmeisje!

Ik ben dus duidelijk wél een biebmeisje. Dit overigens tot groot ongenoegen van de 20 ongelezen boeken die ik wel gekocht heb en die nu ongeduldig op mij staan te wachten in mijn boekenkast. Soms is de bieb net iets te verleidelijk ….

Leave a Reply

