[on my mind] e-reader

Soms moet ik een beetje om mijzelf lachen. Op 18 mei schreef ik namelijk dit: “ik heb geen e-reader en ook geen plannen om er een aan te schaffen”. Twee maanden later heb ik wél een e-reader besteld. Maar waarom ben ik nu ineens van gedachte veranderd?

Goedkope boeken

20170730_091430Het begon er eigenlijk mee dat ik op bol.com op zoek was naar een bepaald boek dat ik graag wilde lezen. De paperback versie bleek 12.50 te zijn, het e-boek 2.65. Dat vond ik nogal wat schelen! Zeker voor een boek waarvan ik vooraf al weet dat ik het misschien niet meer dan eens zal gaan lezen. Maar ja, ik wilde dat boek toch wel graag lezen en bij de bieb hebben ze het niet. Misschien was zo’n e-boek dan toch best een goede optie. Zeker toen ik merkte dat een aantal boeken op mijn leeslijst gratis aangeboden worden. Daar wordt je toch blij van?!

Even uitproberen

Gelukkig zijn opa en oma op technologisch gebied mij ver vooruit en mocht ik de e-reader van oma een tijdje lenen. Allereerst heb ik natuurlijk even alle mogelijkheden van dit kleine, maar fijne apparaatje bekeken. Ik houd wel van technologische snufjes. Daarna heb ik er een aantal e-boeken op gezet die ik graag wilde lezen en ook dat ging vrij makkelijk. En dan is het enige wat ik nog hoefde te doen; lezen! Wonder boven wonder vond ik, wie altijd reuze sceptisch was over e-readers, uiteindelijk meer voor- dan nadelen aan de e-reader.

Voordelen
20170730_091924
  1. De e-reader is lekker licht en daardoor makkelijk lange tijd vast te houden. Dat is met hardcover van 700+ pagina’s namelijk wel eens anders.
  2. Omdat de e-reader zo licht en compact is, is hij ook super handig om mee te nemen. Ik ben met boeken altijd een beetje bang dat ze kreuken in je tas, maar daar hoef ik mij met de e-reader geen zorgen om te maken.
  3. Het is super makkelijk om in bed te lezen, wat ik met fysieke boeken eigenlijk nooit doe want ik heb slechte verlichting in mijn slaapkamer en het houdt zo onhandig vast met één hand als je op je zij ligt. De e-reader hoef ik niet eens vast te houden, want je kan hem gewoon neerzetter met behulp van de flipcover. Dan hoef je alleen nog maar af en toe een bladzijde om te slaan. Ideaal.
  4. Ook als ik bij de konijnen zit is zo’n e-reader een uitkomst. Nu heb ik twee handen vrij om te knuffelen en hoef ik niet het boek krampachtig met één hand vast te houden en dan ook nog raar te stuntelen om een bladzijde om te slaan. Als beide konijnen tegelijk willen knuffelen moest ik voorheen mijn boek wegleggen, nu leg ik de e-reader gewoon op schoot.
  5. Als je moe bent of lichte hoofdpijn hebt kun je het lettertype stiekem een standje groter zetten waardoor het lezen een stuk aangenamer wordt! Ook is het fijn dat je bij de meeste boeken zelf een lettertype in kan stellen, want ik ben echt niet gecharmeerd van boeken die in een sterk serif-lettertype gedrukt zijn (dat zijn van die “haakjes” aan alle letters.
Nadelen?

20170730_091632Na deze mooie lijst voordelen, kun je je bijna afvragen of er nog wel nadelen zijn. Ik vond er eigenlijk maar eentje en dat is dat ik niet zo goed grip heb op mijn boek. En daarmee bedoel ik dat je met een fysiek boek altijd precies weet hoe ver je bent, want dat kan je zien en voelen. En je kan af en toe vooruit bladeren om te zien hoeveel bladzijdes het hoofdstuk nog heeft, zodat je kan beslissen of jet het hoofdstuk nog uitleest of nu toch echt naar je werk moet. Hoewel de e-reader wel aangeeft hoeveel bladzijden het boek heeft en hoeveel ik er gelezen heb, blijf ik het een abstract iets vinden. Je kan de vooruitgang niet voelen. Iets wat daarmee samen hangt is dat het echt totaal geen indruk maakt als het boek uit is, want je hoeft er niks meer mee. Apparaat uit en weg is het boek. Met een fysiek boek vind ik het heerlijk om er een mooi plaatsje voor te zoeken in mijn boekenkast (als het mijn eigen boek is) of het terug te brengen naar de bieb. Opgeruimd staat netjes. Dat mis ik wel echt. Maar ach, uiteindelijk is dat een kleinigheidje.

Mijn e-reader

Afijn, de keuze is gemaakt. Ik ga zelf een e-reader aanschaffen, maar dat zet weer aan tot een hele nieuwe reeks vragen, zoals:

  • ga ik voor een e-reader van Kobo, omdat dat makkelijk synchroniseerd met de Kobo app waar ik de boeken download, of ga ik toch voor een ander merk (Pocketbook)? Of … moet ik niet gewoon een tablet aanschaffen? (haha, nee dus)
  • wil ik een e-reader met fysieke toetsen (Pocketbook) of is een touch-screen (Kobo) voldoende?
  • de Kobo e-reader geeft aan hoeveel bladzijden je moet binnen je hoofdstuk, de Pocketbook geeft aan hoe ver je bent in het totale boek. Allebei heeft voor- en nadelen!
  • wat voor een beschermhoesje wil ik om mijn e-reader: ga ik voor een standaard één-kleurig hoesje (die ik misschien op kan leuken met stickers) of ga ik verder zoeken naar een hoesje met leuke print?

Na vele overwegingen heb ik mijn keuze (bijna) gemaakt. De e-reader is in ieder geval al binnen, het hoesje moet nog komen, want daar ben ik nog niet uit. Binnenkort komt er waarschijnlijk dus een stukje over mijn ervaringen met mijn eigen e-reader. Leuk, zo’n nieuw speeltje!

Leave a Reply

