[boeken] boekenmarkt in deventer

“I’m going on an adventure,” riep Bilbo Baggins in de Hobbit. En ook ik ging afgelopen zondag op avontuur. Niet naar Rivendell of de Misty Mountains, maar wel naar een plek die bijna even magisch is, namelijk de boekenmarkt in Deventer. Tijdens dit jaarlijks terugkerende evenement is er in het centrum van Deventer 6 kilometer (!) aan boekenkramen te vinden. Daar kan elke boekenworm zijn hart ophalen. En ik hoefde niet alleen op avontuur want papa ging gezellig mee.

Samen gingen we met de auto naar Deventer, waar we de auto konden parkeren in ‘de Worp’. Vanaf daar konden we met het pontje zo de IJssel over en stonden we meteen middenin de boekenmarkt. Echt ideaal dat we zo dichtbij konden parkeren, ik was vooraf namelijk nogal bang voor de drukte maar dat viel überhaupt heel erg mee. Ook op de markt zelf was het vooral gezellig druk en toch is er zo’n 125.000 man geweest!

20170806_160028

Dit standbeeld is echt zo’n beetje het enige wat ik van de stad heb meegekregen, want als er ergens boeken zijn, zie ik verder niks meer. Vraag me dus niet hoe Deventer geweest is.

Wat wel enigszins intimiderend was, was de grote hoeveelheid kraampjes. We hebben zo’n zeven uur over de markt gelopen en nog (net) niet alles gezien. Af en toe weet je ook gewoon niet waar je kijken moet in die zee van boeken die sommige kraampjes hebben uitgestald. Gelukkig was er af en toe ook een kraampje met stripboeken (euh, graphic novels?), of CDs, DVDs en LPs, zodat je even een stukje door kon lopen in plaats van te slenteren. Ik vond het wel jammer dat er niet zo veel Engelstalig bij zat, dus ik heb veel minder gekocht dan ik eigenlijk had verwacht.

20170807_144312Maar toch heb ik een mooie vangst. Zes boeken, waaronder een supermooie editie van duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini. Dit was echt mijn mooiste vondst van de dag. Ook vond ik een boek wat al op mijn leeslijst stond, the girl on the train van Paula Hawkins, en een boek van een auteur waar ik al meer van in de kast heb staan, dead famous door Ben Elton. Daarnaast kocht ik nog een boek over de holocaust, ik overleefde de holocaust van Nanette Blitz Konig, een boek over het humane genoom (je bent wetenschapper of je bent het niet), genome van Matt Ridley, en een thriller van Belgische bodem, levend aas van Katrien Effelterre. Ik ben dus zeker tevreden naar huis gegaan. Maar papa was toch wel het beste geslaagd, want hij kon zes boeken uit de Duin serie van Frank Herbert waar hij al jaren naar op zoek was aan zijn collectie toevoegen. Dus zijn dag, maand, jaar (?) kon niet meer stuk.

Een zeer geslaagde en gezellige dag dus, met lekker weer. Maar of ik nou meteen volgend jaar weer zou gaan? Ik denk het niet. Ik miste toch echt de Engelse boeken wel. Misschien volgend jaar dus eens een andere boekenmarkt proberen, die in Dordrecht bijvoorbeeld. En ook het boekenfestijn blijft bij mij favoriet. Maar voorlopig heb ik ook eigenlijk wel weer even genoeg boeken. Eerst maar eens lekker lezen in de aankomende vakantie.

Leave a Reply

