[boeken] te-laat boete bij de bieb

Ik ben lid van het biebpanel. Dit houdt in dat ik af en toe enquêtes krijg over het doen en laten van de bibliotheek en mijn ervaringen daarmee. Tijdens de laatste enquêtes lag de aandacht vooral op het al dan niet afschaffen van de boete bij het te laat inleveren van boeken. Ik ben sterk voor het behouden van de boete. En dit is waarom.

eigen verantwoordelijkheid

Afspraken zijn er om nagekomen te worden. Zodra je lid wordt van de bieb ga je akkoord met de voorwaarden die zij stellen. Voor een bepaald bedrag per jaar of per boek mag je voor een bepaalde periode een artikel lenen. Houd jij je niet aan die afspraak, ofwel houd je een artikel langer dan afgesproken, dan is het logisch dat dat gevolgen heeft. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat het boek op tijd terug is en vandaag de dag zijn er genoeg manieren om je daaraan te helpen herinneren. Zo krijg ik van de bieb een week voor de inleverdatum een e-mail als herinnering. Ook kan je het in je agenda schrijven of een reminder instellen op je telefoon. Is een boek dan toch te laat, dan is dat je eigen schuld.

it’s all about the money

Natuurlijk is het jammer dat je extra geld kwijt bent als je te laat bent met inleveren, maar het zijn geen extreme bedragen. De te-laat boete die mijn bieb hanteert lijkt mij met 15 cent per dag heel redelijk. Ook hebben ze een maximum ingesteld, zodat je per artikel nooit meer dan 5 euro aan boete betaald. Mocht je financieel krap zitten, dan kan dit natuurlijk wel veel geld zijn. Maar als je er extra op let dat je op tijd inlevert hoeft dit helemaal geen issue te zijn.

geld1.png

ruime leentermijn

Met de leentermijn van vier weken die de bieb hanteert, moet het volgens mij ook gewoon goed te doen zijn om een boek binnen die periode uit te lezen. Natuurlijk komt er soms wel eens iets tussen, maar dan is er altijd de mogelijkheid om te verlengen met nog eens vier weken. Als een boek na acht weken nog niet uit is, wordt het misschien sowieso tijd om je af te vragen of het wel leuk is of dat je het boek niet beter op een later moment nog eens kan lenen als je meer tijd hebt.

stimulans om in te leveren

Ik breng zelf een boek dat ik uit heb het liefst zo snel mogelijk terug, want opgeruimd staat netjes en dan hoef ik daar ook niet meer over na te denken. Maar niet iedereen heeft zo’n instelling. Mijn grootste vraag bij het afschaffen van de boete is dan ook wat iemand zou stimuleren om een artikel op tijd in te leveren als er geen sancties op staan? Waarom zou je een boek niet een half jaar houden als het toch geen consequenties heeft? Mag je dan geen nieuw boek meer lenen totdat alle te laat ingeleverde artikelen alsnog zijn ingeleverd? Krijgen mensen die altijd hun boeken op tijd inleveren een bonus, in de vorm van een presentje of extra diensten of privileges?

Niet afschaffen dus

Mijn grootste nachtmerrie is dat ik maanden op dat ene boek zit te wachten en dat het gewoon bij iemand thuis op de plank stof ligt te vergaren. Laten we die boete dus alsjeblieft niet afschaffen zonder dat er een goed alternatief is.

 

Leave a Reply

